o mnie

Jestem artystą posługującym się medium fotografii, Adiunktem w łódzkiej Szkole Filmowej, historykiem sztuki, tłumaczem. Obroniłem pracę doktorską o pismach i myśli Michaela Frieda, modernizmie i fotografii, zatytułowaną „Archeologia modernizmu”. Jako artysta – a zajmują mnie przede wszystkim losy obrazów i obiektów w (po)nowoczesnym świecie – tworzę wizualne archeologie muzeów, archiwów, krajobrazów, przestrzeni miejskich i innych „maszynerii reprezentacji”. W roku 2010 nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ukazała się antologia tekstów Allana Sekuli w moim przekładzie. Jestem redaktorem tomu Archiwum jako projekt (2011) oraz autorem książki (Po)Nowoczesne losy obrazów. Allan Sekula / Thomas Struth (Łódź 2013). Uczestniczyłem w PLAT(T)FORM 2012 w Fotomuseum Winterthur, i niedługo zamknę swoją wystawę w C/O Berlin. Na codzień współredaguję “Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”.
 

kontakt

krzysztof (at) pijarski (dot) art (dot) pl
kpijarski (at) filmschool (dot) lodz (dot) pl
 
 

projekty / wystawy

wystawy indywidualne

2015

  • Lives of the Unholy, C/O Berlin
  • Negatyw rzeźby / rzeźba negatywu, Fundacja Archeologia Fotografii

2012

  • Warszawa / Żywoty / Ruiny (z Tomaszem Szerszeniem), plac Hallera, Warszawa

2011

  • Krzysztof Pijarski / Jerzy Lewczyński – Gra w Archiwum, Galeria Asymetria / Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa

2009

  • Dłubak – Źródła, Galeria Asymetria, Warszawa

2008

  • MSŁ, Galeria Okna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa

2007

  • eks-pozycje / ex-posed, Galeria PF, Poznań (wystawa z katalogiem)

2004

  • Czarne Portrety, Galeria Zakręt, Warszawa
  • Portrety (rodzinne) we wnętrzu, Kawiarnia Na Radnej (www.kawiarnia.art.pl), Warszawa

2003

  • Poezja Miasta – Miasto Poezji, Galeria Zakręt, Warszawa; wystawa powstała we współpracy z Katarzyną Bojarską (kurator, wybór i prezentacja poezji, tekst krytyczny)
  • Fotografie, Kawiarnia Na Radnej, Warszawa

 

wystawy zbiorowe

2015

  • Tribute To Jerzy Lewczyński, WARTO ZAPAMIĘTAĆ! Próba nowej psychogeografii sztuki, Galeria Asymetria, Warszawa
  • Koło Falenica 21.08, Falenica
  • Wyborny trup fotografii polskiej, BWA Awangarda, Wrocław (w ramach festiwalu TIFF)

2014

  • Kałasznikow, Bunkier Sztuki, Kraków
  • Talents 2013, siedziba Deutsche Börse, Frankfurt/Eschborn

2013

  • Zdjęcie miasta. Fotografia warszawska i praktyki pokrewne, Nowy Teatr, Warszawa
  • Jerzy Lewczyński / Krzysztof Pijarski, Galerie Fotohof, Salzburg

2012

  • RECOMMENDED BY… Aktuelle Tendenzen in der polnischen Foto- und Videoszene, Fotogalerie Wien
  • Communism Under Construction, Galeria Asymetria na Paris Photo
  • Sztuczność, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa

2011

  • Prague Biennale 5, w ramach wystawy Inside – Outside: Some Aspects of Contemporary Polish Photography

2009

  • Archiwum Centralne, Miesiąc Fotografii w Krakowie 2009

2008

  • Desygnacja, Galeria pARTer, Kłodzki Ośrodek Kultury, wystawa w ramach 10 edycji Festiwalu Nowej Sztuki „Labirynt
  • Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku, CSW Zamek Ujazdowski

2007

  • Antyfotografie, wystawa główna 5 Biennale Fotografii, Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu, kurator: Adam Mazur
  • udział w praskim Quadriennale Scenografii (pokaz slajdów serii MWP w ramach polskiej prezentacji)

2006

  • W samym centrum uwagi: nowi dokumentaliści w CSW Zamek Ujazdowski

2005

  • wystawa w ramach projektu The Experimenter & the Art of Perception, Artpool, Art Research Center, Budapeszt (www.artpool.hu)

 

publikacje projektów oraz teksty o autorze

W przygotowaniu

  • Krzysztof Pijarski / Łukasz Zaremba (wywiad), w: 10 x inaczej, red. Jakub Śwircz, NCK, Warszawa 2014

katalogi wystaw, prezentacje projektów

  • Lives of the Unholy, katalog wystawy z tekstem Anniki Kuhlmann, Berlin 2014
  • Lives of the Unholy, Fotohof edition, Salzburg / Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa, 2013 (autorska książka fotograficzna)
  • opieka artystyczna i redakcja: Karolina Gembara, Przymierzalnie, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2013 (autorska książka fotograficzna)
  • Krzysztof Pijarski, Krzysztof Pijarski / Jerzy Lewczyński. Gra w Archiwum, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa 2011 (książka artystyczna)
  • Projekt Hommage á Lewczyński otwiera książkę Adama Mazura, Historie fotografii w Polsce 1839-2009 (Kraków 2009)
  • Dłubak – Źródła, [w:] Miesiąc Fotografii w Krakowie maj 2009 (katalog wystawy), red. Karol Hordziej, Wojciech Nowicki, Kraków 2009, s. 238-247 (prezentacja projektu)
  • MSŁ, „camer@obscura” 2/2009 (prezentacja projektu).
  • Dłubak – Źródła, „Kwartalnik Fotografia” nr 30/2009, s. 47-53 (prezentacja projektu)
  • MSŁ, http://www.obieg.pl/prezentacje/4979, 08.12.2008 (prezentacja wystawy)
  • eks-pozycje (katalog wystawy indywidualnej), Poznań: Galeria PF, 2007
  • Seria zdjęć z projektu Gerarda Bluma-Kwiatkowskiego opublikowana w „Literaturze na świecie” nr 11-12/2006
  • Seria zdjęć Zamek opublikowana w katalogu Kolekcja CSW, red. Adam Mazur, Warszawa, 2005
  • Publikacja pracy Pekin w drugim numerze internetowego magazynu Tempo (www.tempomgz.com), prowadzonego przez studentów katedry intermediów poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych (2005)

teksty o autorze

  • Małgorzata Grąbczewska, Nieświętości warszawskie, „Obieg”, 6.11.2012, http://www.obieg.pl/felieton/26889.
  • Iga Gańczarczyk, Od rekonstrukcji do mistyfikacji i z powrotem, „Didaskalia” 109-110/2012, s. 41-52
  • Negocjowanie kształtu rzeczywistości. Z Krzysztofem Pijarski rozmawia Iga Gańczarczyk, „Didaskalia” 109-110/2012, s. 53-58
  • Marianna Michałowska, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Wydawnictwo UAM, Poznań, 2012, s. 17, 20, 53, 121, 147, 149, 178-189, 231-232, 278, 337, 340, 382-284
  • Adam Mazur, Nowi Dokumentaliści, w: tegoż, Kocham fotografię. Wybór tekstów 1999-2009, Warszawa 2009, s. 197-219
  • Marianna Michałowska, Fotografia jako muzeum, „Gazeta Malarzy i Poetów” 2/2008 (67), s. 16-21
  • Marcin Szeląg, Muzea, „Kwartalnik Fotografia” nr 24-25/2008, s. 94-97
  • Magdalena Ziółkowska, Budny, Pijarski, Rosołowicz w Artpool Budapeszt, http://www.obieg.pl/prezentacje/5939, 04.02.2006